2011-03-14

Döden döden döden


Då var hälften av sista terminen avklarad vilket känns jätte skönt! Denna v har vi endast betygssamtal på onsdag annars är vi lediga. Vi har läst 2 ämnen nu. Rehabilitering/Habilitering samt Lindrande vård.
På måndag ska jag läsa kursen ”Sjukvård”. Det är min valbara kurs och jag ser verkligen fram emot det. Det blir 4 v praktik också på Universitetssjukhuset i stan, ska bli så himla kul.

DÅ min dröm är ambulanssjuksköterska så ska jag också få följa med min kompis Erik på ett långpass då han jobbar som detta. Så himla spännande och roligt. Inte roligt att folk mår dåligt men roligt att få se den positiva delen….att kunna lindra någons smärta, stötta och hjälpa.

På tal om Lindrande vård så är det verkligen en kurs som ALLA skulle läsa.

Kan inleda den med att citera Astrid Lindgren:
- ”Döden döden döden”
Så inledde hon sina samtal med sin syster, så var det avklarat sen=)

Den här kursen har gett mig så mycket. Tankar och känslor som jag verkligen gjort att jag vuxit i mig själv ett snäpp längre. Att ens ta ordet Död i människans mun har känts som förbjudet. Nej, man ska inte prata om döden……vi är helt enkelt för rädda att tänka tanken.
Men döden finns omkring oss nära eller på avstånd hur mycket vi än gärna inte vill.
Den kan komma långsamt eller plötsligt….det spelar ingen roll för oavsett vilket så kan man och är man oftast oförberedd.
Oförberedd på alla frågor som kommer efteråt eller några dagar innan döden inträffar.
Hur vill jag att min död ska vara? Hur vill min mammas, pappas, systers, sambos, bästa väns död vara? Vill jag ha en begravning, hur ska den vara, brännas eller jordfästas osv. osv.
De frågorna måste man fråga ställa varandra eller skriva ner och delge andra!
HUR ska vi annars kunna ge den bästa omvårdnaden?

Då jag förhoppningsvis blir gammal och dör den naturliga gången så kan inte min önskan uppfyllas hur min sista stund ska vara då jag i dagsläget inte har några barn och förmodligen inte kommer att få några heller. Men om jag dör relativt ung så skulle jag vilja ha min kära och min familj runt omkring mig. Skulle vilja känna närhet genom att någon höll om mig och riktigt gosade med mig=) En gosig nos med några blöta pussar skulle inte heller kännas fel!

Om jag dör gammal och kanske tom efter min kära så återstår endast vårdpersonalen.
Där kommer jag in i bilden idag.
Det gäller att ta reda på så mycket som möjligt om denna kvinna som ligger i sin säng och som snart ska dö. Vilken livshistoria har hon?
Tyckte hon om någon speciell musik, parfym, ansiktskräm osv.
Vad tyckte hon om att dricka? Vin kanske, rött? Hon kanske inte vill öppna munnen på morgonen, kanske inte orkar. Ta en liten svamp dränkt med rött vin….jag lovar att hon öppnar munnen. Tänk vad lätt det blir att få göra lite munvård då=)
Kvinnan kanske alltid gillat att se fräsch ut….fin i håret, rakade ben, målade läppar. Hjälp henne med detta då!
Detta är bara några få tankar som jag har och som jag skulle göra och som jag delger er med. Vill ut i jobbvärlden nu och få dela med mig av allt som jag lärt mig och få lära mig en massa massa mer=)

Man ska få leva tills man dör…inte tills man blir sjuk och inväntar döden!

//Desirée

2 kommentarer:

  1. Hi theгe! I know thіs is kind of off topic but I was wοndering which blog plаtform are you using
    for this site? I'm getting sick and tired of Wordpress because I've had issues with hаckerѕ аnd I'm looking at alternatives for another platform. I would be fantastic if you could point me in the direction of a good platform.

    Also visit my webpage V2 Cig Review

    SvaraRadera
  2. Electronic Cigarette Brand Comparison and Critiques Attempt out
    these wonderful smokeless cigarettes and locate yourself not only controlling your tobacco urges but satisfying them all
    at when with alternative fillings. In addition
    Caribbean Living Magazine gave out gift certificates for a 3 evening,
    all-inclusive stay at the 5-star Cayo Espanto Resort, a private island in Belize and Mattel give out its Pass The Popcorn!
    Even though smoking a V2 Cig (v2 cigs electronic cigarette),
    you are inhaling a mix of nicotine and flavor heated by the heating element contained inside.
    This glamorous and touching and show is speedily becoming 1 of the hottest tickets on the Rialto!

    Some cartridges are refillable, but numerous
    aren't.

    Review my web site - buy v2 cigs coupon uk

    SvaraRadera